96/09/03 جمعه 16:36

باکس ورورد


ثبت نام
کلمه عبور جدید
مقالات ساخت و تولید

> بررسی نقش ساده سازی در طراحی مهندسی

> توصیه هایی جهت استانداردسازی طراحی مهندسی

> اهداف و مزایای استاندارد سازی فرآیند طراحی و تولید محصولات صنعتی

> بررسی نقش استاندارد سازی در طراحی محصولات صنعتی

> روش محاسبه سرعت اسپیندل و تغذیه در فرزکاری

> بررسی نکات مهم در طراحی قطعات مکانیکی برای تراشکاری

> معرفی کتاب آموزش نرم افزار تحلیل المان محدود Ansys Workbench

> نکات مهم در طراحی قطعات برای سوراخکاری

> راهنمای جامع گرفتن و بستن قطعه کار در ماشینهای فرز CNC - قسمت سوم

> بررسی عیوب سطحی قطعه کار و مشکلات فرزکاری

> دانلود رایگان کتاب ماشینکاری فلزات اثر Thomas Childs

> کاربردهای تیغه فرز انگشتی تک پر (Single Flute) در فرزکاری

> پارامترهای مهم ماشینکاری و براده برداری در دستگاه فرز CNC

> الزامات اولیه در انتخاب متریال و فرآیند تولید در طراحی مهندسی

> راهنمای جامع گرفتن و بستن قطعه کار در ماشینهای فرز CNC – قسمت اول

> راهنمای جامع گرفتن و بستن قطعه کار در ماشینهای فرز CNC – قسمت دوم

> معرفی نقاط مرجع در ماشینهای فرز CNC

> طراحی برای تولید و مونتاژ (Design for Manufacturing & Assembly) چیست؟

> آموزش زبان برنامه نویسی G Code و M Code دستگاه فرز CNC

> اصول طراحی قطعات مکانیکی برای ماشینکاری

جستجوی پیشرفته آگهی ها
کلمات کلیدی:
روش جستجو:
به صورت عادی
مقادیر شامل تمام کلمات باشد (AND)
مقادیر شامل یک از کلمات باشد(OR)

موقعیت جغرافیایی:


دانلود رایگان

آرشیو مطالب

پرینت
بازدید: ٢٣۵٠١
93/09/17 دوشنبه 00:00

:. انواع یاتاقان و بیرینگ و مزایا و معایب انواع یاتاقان , بیرینگ و رولبیرینگ

نیروی اصطكاك علی رغم فوایدی كه در برخی موارد برای انسان داشته است در پاره‌ای موارد هم به عنوان مانع در سر راه انسان بوده و باعث اتلاف مقدار بسیار زیادی از انرژی می شود. در تعریف كلی ,به هر تكیه‌گاهی كه اصطكاك را كاهش دهد یاتاقان یا بیرینگ (Bearing) گویند . آیا تا به حال به چگونگی کارکرد وسایلی مانند چرخهای اسکیت یا موتور های الکتریکی که به نرمی و با سرعت می چرخند توجه نموده اید؟ علت را می توان درکلمه ی کوچک و ساده یاتاقان (بیرینگ) یافت. بیرینگ ها ممکن است در ابزارهایی که ما همه روزه از آنها استفاده می کنیم وجود داشته باشند .بدون یاتاقان، می بایست پیوسته اجزایی را که تحت اصطکاک خراب می شوند ,عوض کرد. یاتاقانها تكیه گاه اصلی اجزاء چرخنده پمپ ها بوده و معیوب شدن آنها ممكن است موقعیت اجزاء چرخشی پمپ را تغییر دهد كه در این صورت باعث برخورد قطعات ثابت و متحرك پمپ می گردد. معیوب شدن كلی یاتاقانها ممكن است موجب خم شدن محور پمپ شود و در نهایت باعث شكستگی محور شده و در سایر موارد باعث داغ شدن موضعی قطعات پمپ شود. یاتاقان‌ها اجزاء همه منظوره‌ای هستند که تجهیزات اندکی می‌توانند بدون آنها به کار خود ادامه دهند. پوشش الماسی، اصطکاک را در ساچمه و ریل لغزنده‌ی یاتاقان ها کاهش می‌دهد. لایه‌ی کربن می‌تواند به محفظه‌ی پلاستیکی با استفاده از فرآیند خاصی اعمال شود و حالت ارتجاعی و طول عمر اجزاء یاتاقان را افزایش دهد. یاتاقان‌های ساچمه‌ای در دوچرخه‌ها، یاتاقان‌ با ریل‌های لغزنده (متحرک) در میل لنگ کشتی‌ها یا یاتاقان‌های با کارایی بالا در تجهیزات ورزشی موتوری نمونه‌هایی از کاربرد یاتاقانها هستند. در بسیاری از موارد آنها باید در برابر دورهای بالای موتور و در نتیجه گرمای زیاد مقاومت کنند. چرخ دنده ها، چرخ و شفت بوسیله یاتاقانها در محل استقرار خود نصب شده و در مقابل اصطکاک و فرسایش محافظت می شوند. یاتاقان وسیله ای است که اجازه حرکت نسبی مقید بین دو یا بیشتر از دو قطعه را می دهد که به می تواند به صورت چرخش یا حرکت خطی باشد .

 

تاریخچه پیدایش یاتاقان ها (بیرینگ ها)

مصریها در عهد باستان سنگهای عظیم را با حركت بر روی الوار چوبی جابجا می كردنند و برای سهولت در حركت آنها را به آب یا روغن آغشته می نمودنند. سپس استفاده از محور، چرخ و یاتاقان چوبی در درشكه های قدیمی و استفاده از چربی حیوانات برای روانكاری آن متداول شد. كشف آلیاژ بابیت درسال  1839 توسط ایساك بابیت آمریكایی و استفاده از آن در ساخت یاتاقانهای فلزی موتورهای بخار و سپس ساخت یاتاقانهایی (برینگ) از جنس برنز از تحولات دیگر در سیر پیشرفت یاتاقانها بودند. ساخت یاتاقانهای لغزشی در صنایع حمل ونقل ریلی در سال ( 1949) و بیرینگهای غلتكی در اوائل دهه (60)  و در نهایت یاتاقانهای مگنتی در دهه 80 را از دیگر تحولات در پیدایش یاتاقانها بوده اند.

 

یاتاقان ها (بیرینگها) دارای دو نقش اساسی در ماشین آلات دوار هستند

1 - نگهدارنده محور بطوریكه از تزلزل و لقی آن در داخل بدنه جلوگیری نماید.

2- جلوگیری از حركت جانبی محور و برخورد قسمتهای متحرك و ثابت

 

یاتاقانها (بیرینگ ها) را از نظر باری كه به آنها وارد می شود به سه گروه تقسیم می كنند:

1- شعاعی (Radial)

2- محوری (Axial)

3- شعاعی- محوری (Radial-Axial)

 

یاتاقانها از نظر ساختمان داخلی نیز به سه گروه تقسیم می شوند: 

1- یاتاقان لغزشی (Sliding Contact Bearing)

2- یاتاقان غلتشی (Rolling Bearings)

3- یاتاقان مگنتی (Magnetic)

 

در ادامه تعدادی از انواع مختلف یاتاقان (بیرینگ) را مورد بررسی قرار می دهیم :

یاتاقانهای شعاعی (Radial Bearings)

یاتاقانهای (بیرینگ های) شعاعی اجزایی از ماشین آلات هستند كه مجموعه محور را در زمان تغییر دور و بار در مركز قرار داده و بارهای شعاعی را تحمّل می کنند. این نوع یاتاقانها  نباید در برابر چرخش مقاومتی نشان دهند، در غیر این صورت كاهش راندمان سیستم را باعث خواهند شد. انواع مختلفی از این نوع یاتاقان (برینگ) در ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرند  كه عبارتند از :

1- یاتاقان (برینگهای) شعاعی غلتكی مانند بیرینگ شیار عمیق و خود تنظیم كن بصورت بال و رول در ماشین آلات سبك.

2- یاتاقان ها (برینگهای) شعاعی لغزشی در ماشین آلات با فشار بالا، مانند ژورنال بیرینگهای بابیتی.  

 

یاتاقان (برینگ) های محوری 

اگر به شفت بار محوری وارد شود ,یاتاقان شعاعی نمی تواند مانع از حركت شفت گردد و لذا باید از بیرینگ (یاتاقان) محوری استفاده كرد. یاتاقان محوری, یاتاقانی است كه هنگام كار , بار محوری را تحمّل می نماید. این نوع یاتاقان را برینگ كف گرد نیز می گویند.

زمانی كه نیروی محوری كمی وجود داشته باشد از یاتاقان مخروطی رول می توان استفاده نمود و در ماشین آلات سنگین یاتاقان تراست كفشكی بهترین انتخاب خواهد بود.

 

یاتاقان (بیرینگ) های شعاعی محوری 

این یاتاقان علاوه بر بار شعاعی, بار محوری را نیز تحمل می نماید مانند یاتاقانهای تماس زاویه ای یك ردیفه، دو ردیفه و یا رولر بیرینگهای مخروطی.

در بعضی از موارد از یاتاقانهای تماس زاویه ای یك ردیفه بصورت دوتایی بحالت روبه رو، پشت به پشت و یا پشت سر هم استفاده می شود. انتخاب روش و حالت نصب بستگی به مقدار و جهت نیروی محوری هر دستگاه دارد و در مواردی نیز از تعداد بیرینگ بیشتری استفاده می گردد مانند حالت نصب سه تایی و چهارتایی در بارهای شعاعی محوری زیاد. 

 

یاتاقان های (بیرینگ های) لغزشی 

چرخش شفت در این یاتاقانها با لغزش همراه است به این معنی که شفت در داخل یاتاقان مستقیماً می چرخد (مانند بیرینگهای بوشی) . در این نوع یاتاقان (بیرینگ) به منظور حفاظت از شفت و یاتاقان، كاهش اصطكاك و به حداقل رساندن سایش،  معمولا از كفه یاتاقان و یا بوشهای برنجی (در یاتاقانهای یك پارچه) استفاده می شود. یكی از مواد پر مصرف در كفی یاتاقانهای لغزشی آلیاژ بابیت است كه از ویژگی خوبی در كاهش خوردگی برخوردار است. فلزاتی که معمولا در ساخت یاتاقانهای لغزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند: 

1- آلیاژ بابیت
2- سرب سخت شده الكلی
3- سرب مسی
4- برنز آلومینیومی
5-فلزات با روکش نقره
6- پلاستیك
7- چوب
8- لاستیك
9- كربن گرافیت

 

خواص فیزیكی فلز یاتاقانهای لغزشی  

1- ضد خستگی.

2- ضد نفوذ پذیری.

3- ضد گریپاژ.

4- خاصیت شكل پذیری.

5- خاصیت انتقال سریع حرارت و گرما.

6- ضد خورندگی.

7- توان تحمّل بار. 

 

  یاتاقان (بیرینگ) غلتشی  Rolling bearing

یاتاقانهای غلتشی آن گروه از یاتاقانها (بیرینگ) را گویند كه حركت چرخشی محور در آنها همراه با غلتش اجزاء یاتاقان (بیرینگ) است. در این نوع بیرینگ، شفت هیچ گونه حركت لغزشی نسبت به یاتاقان ندارد. بر خلاف یاتاقانهای لغزشی در نوع غلتشی, كلیه اجزاء یاتاقان (بیرینگ) یك واحد را تشكیل می دهند. بیرینگ های غلتشی علاوه بر انواع محوری, شعاعی و شعاعی-محوری با توجه به اجسام غلتانی كه در ساختمان آنها بكار رفته است به دو دسته كلی تقسیم می شوند:

1- بلبرینگ ها با عضو غلتان كروی (یاتاقان ساچمه ای).

2- رولر بیرینگها با عضو غلتان استوانه ای یا شبیه به آن.

 

مزایای یاتاقانهای (بیرینگ) غلتشی

1- به لحاظ حركت غلتشی در این یاتاقانها (بیرینگ ها) ,اصطكاك كمتر و در نتیجه حرارت تولید شده كمتر می باشد.

2- در شروع حركت ,گشتاور اعمالی ناچیز است.

3- نیاز به روغنكاری در آنها كمتر و مخارج نگه داری نیز پایین تر است.

4- مراقبت و نگهداری این یاتاقانها آسان تر می باشد.

5- اگر در شرایط مناسب از آنها استفاده شود عمر طولانی تری دارند زیرا امكان افزایش لقی در آنها كم است.

6- به خاطر استاندارد بودن, تعویض آنها به راحتی میسر است.

7- نیاز به آب بندی اولیه ندارند و در مراحل اولیه كار می توان از حداكثر ظرفیت یاتاقان (بیرینگ) استفاده كرد.

 

معایب یاتاقان های (بیرینگ) غلتشی

1- داشتن حساسیت در مقابل ضربه.

2- تلرانس كم در محل نصب و محور و در نتیجه هزینه ساخت بالای آنها.

3- حركت همراه با صدا.

4- محدود بودن بار و تعداد دور در آنها.

 

مزاياي ياتاقان (بیرینگ) های لغزشی نسبت به غلتشی :


1. زمانی كه محور تحت بارهای مداوم و ثابت قرار می گيرد, قسمتهای تحت بار ياتاقان ,تحت تنش ثابت قرار مي گيرند كه موجب كاهش خطر معيوب شدن در اثر خستگی می شود.
2. چناچه ياتاقانهای لغزشی از مواد مناسب ساخته شده باشند ,قادر خواهند بود در داخل مايع مورد پمپاژ كار نموده و روانكاری و خنك كاری شوند .
3. توسط روانكاری و روغنكاری مناسب در سرعت هاي بالا ياتاقانهای لغزشی نسبت به ياتاقانهای (بیرینگ های) غلتشی مي توانند بارهای بيشتری را تحمل كنند .

 

معايب ياتاقان های لغزشی نسبت به غلتشی :


1.ضريب اصطكاك آنها 10 تا 15 برابر ياتاقانهای غلتشی است و اين امر موجب اتلاف هزينه زیادی می شود.
2. غالبا ضريب اصطكاك بيشتر ,دمای روانکاری را تا حدی افزايش مي دهد كه در ماشین های دقيق و گرانقیمت ,خنك كاری را اجتناب ناپذير می سازد.

 

انواع یاتاقانهای غلتشی

1- بلبرینگ های شیار عمیق  DEEP GROOVE BALL BEARINGS ))

دامنه کاربرد بلبرینگ های شیار عمیق وسیع می باشد، زیرا طراحی آنها ساده بوده و امکان کارکرد در سرعت های زیاد را دارا می باشند. این نوع بلبیرینگ ها در چند نوع یک ردیفه ، دو ردیفه و یک ردیفه با شیار ساچمه خور تولید می شوند.

بلبرینگ های شیار عمیق

2- بلبرینگ های خود تنظیم ( SELF-ALIGNING BALL BEARINGS )

این نوع بلبیرینگ دارای دو ردیف ساچمه با یک حلقه بیرونی مشترک است که شیار ساچمه در آن به صورت منحنی بوده و این باعث ایجاد خاصیت خودتنظیمی بلبرینگ در مواقع انحراف و ناهمراستایی شفت می شود.

بلبرینگ های خود تنظیم

 

3- بلبرینگ های تماس زاویه ای ANGULAR CONTACT BALL BEARINGS ))

حلقه های داخلی و خارجی این نوع بلبرینگ ها نسبت به یکدیگر زاویه ای می سازند که امکان تحمل بارهای شعاعی و محوری همزمان را توسط آنها فراهم می کند. هر قدر زاویه تماس بلبرینگ بزرگتر باشد، قدرت تحمل بار محوری آن بیشتر می شود. تولیدات مختلف این بلبرینگ ها عبارتند از: بلبرینگ های تماس زاویه ای یک ردیفه Single row دو ردیفه double row و بلبرینگ های با چهار نقطه تماس  Four Point Contact ball bearings

بلبرینگ های تماس زاویه ای

4- رولربیرینگ (رولبرینگ) های استوانه ای ( CYLINDRICAL ROLLER BEARINGS )

طراحی این رولبرینگ ها به نحوی است که یکی از حلقه های داخلی یا بیرونی، از یک یا دو طرف لبه نداشته و لذا رولبرینگ قابلیت تفکیک شدن دارد. این امر در مواردی نظیر جا زدن و در آوردن رولبرینگ ها به خصوص در مواردیکه انطباق باید تداخلی باشد، موجب تسهیل کار مونتاژ و دمونتاژ می شود. این نوع رولربرینگ ها با داشتن قابلیت تحمل بارهای سنگین، قادر به چرخش با سرعتهای بالا نیز هستند. در یک نوع از آنها که شماره آن با حرف NU آغاز می شود، حلقه پایینی بدون لبه و قابل جدا شدن است و در نوع دیگر که با حرف N مشخص می شود، حلقه بالایی بدون لبه است. در مواردی نظیر انبساط طولی محور شفت در اثر حرارت، امکان جابجایی حلقه ها در امتداد محوری از ایجاد تنش احتمالی جلوگیری می کند. در نوع دیگر که نامگذاری آن با NJ شروع می شود، حلقه داخلی در یک سمت دارای لبه است، لذا امکان تغییر مکان محوری از یک طرف وجود دارد. در سری که نام آنها با NUP شروع می شوند، حلقه پایینی در یک سمت لبه یکپارچه و در سمت دیگر لبه جداشدنی دارد. این نوع طراحی باعث می شود که نخست رولبرینگ قابل تفکیک را به راحتی نصب نموده و سپس با گذاشتن لبه دیگر در جلوی آن رولبرینگ را از دو طرف در امتداد محوری تثبیت کرد. می توان به جای لبه جداشدنی از حلقه گوشه دار Angle ring  که با HJ مشخص می شود، استفاده نمود. مقدار ناهمراستایی مجاز در رولربرینگ سری 10، 2، 3 و 4، حدود چهار دقیقه و در سریهای 22 و 23، در حدود سه دقیقه است. رولبیرینگ های استوانه ای تا دمای 150درجه سانتیگراد بدون تغییر ابعادی قابلیت کارکرد دارند. پنجره ساچمه آنها نیز در انواع پلی آمیدی، فولادی و برنجی بسته به هر سری اندازه تولید می شود.

رولربیرینگ (رولبرینگ) های استوانه ای

 

5- رولبرینگ های سوزنی ( Needle roller bearing)

در رولبرینگ های سوزنی، غلتک ها به شکل استوانه بوده، ولی قطر آنها به نسبت طولشان کوچک است که با داشتن این ویژگی از قدرت تحمل بار بالایی برخوردار بوده و در مصارفی که فضای موجود آن کوچک باشد، مناسب هستند. این رولبیرینگ ها در انواع با پوسته کشیده شده و انتهای باز ,با پوسته کشیده شده و انتهای بسته , رولبرینگ سوزنی با حلقه داخلی و رولبرینگ سوزنی بدون حلقه داخلی تولید می شوند.

رولبرینگ های سوزنی

6- رولبرینگ های بشکه ای  SPHERICAL ROLLER BEARINGS))

این رولبرینگها دارای دو ردیف غلتک در یک شیار مشترک منحنی الشکل درحلقه بیرونی هستند و دو شیار در حلقه درونی آنها نسبت به محور بیرینگ (یاتاقان) زاویه می سازد. این نوع بیرینگ خاصیت خود تنظیمی داشته و در نتیجه نسبت به ناهمراستایی شافت حساس نیست و علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از دو طرف متحمل می شود. غلتک های آن بلند، قطور و متقارن و به تعداد زیاد هستند که این خصوصیات سبب تحمل بار فوق العاده زیاد این نوع بیرینگها (یاتاقان ها) می باشد.

رولبرینگ های بشکه ای

7- رولبرینگ های مخروطی ((Taper roller bearings

این بیرینگ دارای شیار غلتک مخروطی در حلقه بالایی و پایینی بوده و جزء غلتشی نیز در آنها به شکل مخروطی می باشند. این نوع طراحی، بیرینگ را برای تحمل بارهای مرکب (شعاعی و محوری) مناسب ساخته است. قدرت تحمل بار محوری به زاویه شیار حلقه بیرونی بستگی دارد. هر قدر این زاویه در این نوع یاتاقان بزرگتر باشد قدرت تحمل بار محوری رولبرینگ نیز افزایش می یابد.

رولبرینگ های مخروطی

8- بلبرینگ های کف گرد (Thrust ball bearings) 

این نوع بلبرینگ ها در انواع یک ردیفه Single direction و دو ردیفه double direction تولید می شوند :

1-8 بلبرینگ های کف گرد یک ردیفه  Single direction thrust ball bearings))

این نوع بلبرینگ ها برای موقعیت دهی محوری شفت و تحمل بار فقط از یک طرف مناسب بوده و تحت هیچ حالتی نباید بار شعاعی به آنها اعمال شود. این نوع بلبرینگ شامل یک واشر شفت (Shaft washer) با شیار ساچمه، قفسه به همراه ساچمه ها و یک واشر محفظه (Housing washer) با شیار ساچمه است. واشر محفظه بنا به نیاز می تواند به صورت تخت و مسطح Flat و یا قوسی شکل Sphered ساخته شود که در حالت دوم در صورتیکه از یک واشر نشیمنگاه Seating  نیز استفاده شود، بلبرینگ قادر به تطابق با ناهمراستائی های اولیه شفت خواهد بود. نظر به اینکه اجزای بلبرینگ قابل تفکیک شدن هستند لذا نصب این نوع بلبرینگ, ساده است.

2- 8 بلبرینگ های کف گرد دو ردیفه ( Double direction ball bearings)

این بلبرینگ ها قادر به موقعیت دهی محوری شفت و تحمل بار محوری از هر دو طرف می باشند. به این نوع بلبرینگ ها نیز مانند نوع قبلی نباید بار شعاعی اعمال نمود. این بلبرینگ ها شامل یک واشر شافت Shaft washer با دو شیار ساچمه در دو طرف خود، دو سری قفسه و ساچمه و دو واشر محفظه Housing washer هستند که همانند نوع قبلی (یک ردیفه) واشرهای محفظه می توانند به صورت مسطح یا قوسی شکل باشند. اجزای این نوع بلبرینگ ها نیز قابل تفکیک شدن هستند. انواع مختلف بلبرینگ های کف گرد با قفسه های فولادی و برنجی تولید می شوند.

بلبرینگ های کف گرد

9- رولبرینگ های سوزنی کف گرد( Needle roller thrust bearings) 

این رول برینگ ها قادر به تحمل بار محوری سنگین بوده و ضمن حساس نبودن به بارهای ضربه ای ,به حداقل فضای محوری ممکن برای نصب نیاز دارند. این رولبرینگ ها بار محوری را فقط از یک سمت می توانند متحمل شوند. این نوع رول برینگ شامل واشر محفظه Housing washer، واشر شفت Shaft washer و مجموعه قفسه و غلتک هاست. می توان مجموعه قفسه و غلتک ها را فقط با یک واشر کفی Thrust washer بکار برد و این در حالتیست که نشیمنگاه رول برینگ از سختی و صافی سطح کافی برخوردار باشد.

 

10- رولبرینگ های بشکه ای کف گرد ( Spherical roller thrust bearings)

در این رول برینگ ها حالت زاویه دار بودن شیار غلتک نسبت به محور، آنها را برای تحمل بارهای شعاعی و محوری مناسب می سازد. خصوصیت مهم دیگر آنها قابلیت خود تنظیم بودن است که این امر موجب عدم حساسیت رولبرینگ نسبت به ناهمراستایی شفت می گردد. اجزای این رولبرینگ ها تفکیک شدنی بوده و در آنها, واشر شافت Shaft washer به همراه قفسه و غلتک ها یک بخش از رولبرینگ و واشر محفظه Housing washer قسمت دیگر آنرا تشکیل می دهند. غلتک های بشکه ای در این نوع رولبرینگ ها حالت نامتقارن داشته و تعداد زیاد این غلتک ها به همراه طراحی خاص شیار غلتک موجب قدرت فوق العاده بالای آنها در برابر بارهای محوری است. ضمنا این رولبرینگ ها از سرعت دورانی نسبتاً بالایی نیز برخوردارند. طراحی های خاصی نیز وجود دارند (پسوندE ) که قدرت تحمل بار آنها از نوع معمولی نیز بیشتر است. بعضی از سریهای این نوع رولبرینگها با قفسه فولادی Window-type و اکثریت سریها با قفسه فولادی یا برنجی ماشینکاری شده تولید می گردند که این قفسه ها با یک بوش که در سوراخ واشر شافت تعبیه شده است، جهت قرار گرفتن در وضعیت درست, تنظیم می شود. همانگونه که قبلاً گفته شد، رولبرینگ های بشکه ای کف گرد خاصیت خود تنظیمی دارند.

رولبرینگ های بشکه ای کف گرد

11- رولبرینگ های استوانه ای کف گرد (( Cylindrical roller thrust Bearings   

این رولبرینگ ها برای تحمل بارهای محوری سنگین مناسب هستند. بعلاوه در مقابل بارهای ضربه ای حساس نبوده، استحکام بالا دارند و فضای محوری کمی برای نصب نیاز دارند. در نوع یک ردیفه ساخته شده و بار محوری را تنها از یک سمت می توانند تحمل کنند. طراحی آنها ساده بوده و شامل یک واشر شفت  Shaft washer، یک واشر محفظه Housing washer و قفسه بهمراه تعدادی غلتک هستند. در مواردیکه محل قرار گرفتن رولبرینگ مناسب باشد، می توان واشرهای محفظه و شافت را حذف نمود و از خود قفسه و غلتک ها استفاده کرد، ولی به هر حال محل قرار این مجموعه باید سخت و پرداخت شده باشد. به همین دلیل معمولاً کل رولبرینگ دارای یک شماره خاص و هر یک از اجزاء آن نیز دارای یک شماره مجزا هستند.

رولبرینگ های استوانه ای کف گرد

یاتاقان های (بیرینگ های) مغناطیسی (مگنتی)

یاتاقان (بیرینگ) مگنتی یك سیستم الكترومغناطیسی است كه شامل یك قسمت متحرك بنام روتور و قسمت ثابتی بنام استاتور می باشد. نیروی مغناطیسی مورد نیاز در این نوع بیرینگ (یاتاقان) توسط یك سیستم الكترونیكی بنام (Electronic control cabinet) كنترل می شود. این نوع یاتاقان (بیرینگ) از سه قسمت متفاوت و مجزا ساخته می شود:

1- بیرینگ اصلی

 2- سیستم كنترل الكترونیكی

 3- بیرینگ كمكی.

یاتاقان های (بیرینگ های) مغناطیسی (مگنتی)

 

بیرینگ (یاتاقان) اصلی این سیستم بصورت شعاعی و محوری می باشد.  

یاتاقان شعاعی بصورت چهار بالشتك الكترومگنتی در زوایای 45 درجه در اطراف محور قرار گرفته است. هر كدام از این بالشتكها توسط یك آمپلی فایر تحریك می شوند. دو عدد بالشتك بالایی نقش نگهدارنده و خنثی كننده نیروی ثقل را برای روتور ایفا می نمایند. تحریك به موقع در هر كدام از بالشتكها و تنظیم به موقع نیروی مغناطیسی باعث پایداری محور در مركز و گردش آزاد آن می گردد.         

یاتاقان محوری این سیستم شامل یك دیسك فرو مغناطیسی است كه روی شفت نصب شده است (تراست كالر) و همچنین یك دیسك الكترومغناطیسی است كه در یك سمت تراست كالر در بدنه قرار دارد و با فعال شدن این سیستم محور در وضعیت پایدار قرار می گیرد.   

 

سیستم كنترل الكترونیكی یاتاقانهای مگنتی (مغناطیسی)

كار این سیستم الكترونیكی، كنترل موقعیت روتور درون استاتور با تغییر مقدار جریان الكترومغناطیسی در بالشتكها است.این سیستم با فعال و یا كم اثركردن حالت مگنتی در بالشتكهای بیرینگ, تنظیمات لازم را متناسب با تغییرات فركانسی در ماشین انجام می دهد.

اطلاعات مورد نیاز سیستم كنترل از طریق ترانسدیوسرها از محل یاتاقان شعاعی و محوری به این سیستم می رسد. دو ترانسدیوسر در بیرینگ شعاعی و یكی در بیرینگ محوری, موقعیت محور را مشخص می نمایند.

 

یاتاقان (بیرینگ) های كمكی در یاتاقان مگنتی

بیرینگ كمكی نیز جهت نگهداری روتور در مدت توقف ماشین و یا زمانی كه بدلیل اشكال در سیستم مغناطیسی امكان برخورد روتور و استاتور وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان قطع نیروی مغناطیسی، روتور در حال چرخش بر روی یاتاقان كمكی قرار گرفته و از آسیب رسیدن به خود روتور و استاتور جلوگیری می شود. لقی این یاتاقان معادل نصف فاصله بین روتور و استاتور می باشد و بصورتی است كه در حالت سكون و یا قطع ناگهانی نیروی مغناطیسی، روتور در وضعیت میانی سیستم قرار می گیرد.

بوشهای خشك (بدون نیاز به روغنكاری) در ساخت این یاتاقانهای كمكی استفاده می شود. ساخت این نوع بیرینگ کمکی مطابق تكنولوژی جدید و بنام سیستم ضد خزش (ضد پرواز) روتور صورت گرفته و جایگزین خوبی جهت رولربیرینگ های قدیمی است كه در این نوع بیرینگها (مگنتی) مورد استفاده قرار می گرفته است. 

 

سایت های مفید :

SKF

simplybearings

wikipedia.org

generalbearing

 

فایلهای ویدیویی مرتبط:

معرفی اجزای بلبرینگ ها

چگونگی ساخت بلبرینگ صنعتی

طریقه ساخت بلبرینگ

 

صفحات مرتبط :

:. انواع بیرینگ های غلتشی (Rolling Bearing)

آشنایی با بلبیرینگ های شعاعی شیار عمیق (Deep groove ball bearings)

:. بوژی لوکوموتیو چیست ؟ :. بوژی لوکوموتیو چیست ؟
هزارچرخ یا بوژی یا ارابه واگن نوعی تریلر ...
بازدید: ۵۶۶۶
:. انباره یا آکومولاتور در هیدرولیک (Hydraulic Accumulators) :. انباره یا آکومولاتور در هیدرولیک (Hydraulic Accumulators)
مطالعه درباره ساختار انباره (آکومولاتور) هیدرولیکی ,انواع آکومولاتور هیدرولیک و ویژگیهای مختلف آکومولاتور های (انباره های) هیدرولیکی در ماشین های هیدرولیک ...
بازدید: ٢٢٩٨
:. پمپ هیدرولیک چیست و چند نوع پمپ هیدرولیک وجود دارد؟ (Hydraulic Pumps) :. پمپ هیدرولیک چیست و چند نوع پمپ هیدرولیک وجود دارد؟ (Hydraulic Pumps)
مقاله ای پیرامون پمپ هیدرولیک و انواع پمپ های هیدرولیکی مورد استفاده در ماشین های هیدرولیکی ...
بازدید: ۴٣۶٧

security_code



طراحی سایت و سئو توسط ضابط