96/09/03 جمعه 16:36

باکس ورورد


ثبت نام
کلمه عبور جدید
مقالات ساخت و تولید

> بررسی نقش ساده سازی در طراحی مهندسی

> توصیه هایی جهت استانداردسازی طراحی مهندسی

> اهداف و مزایای استاندارد سازی فرآیند طراحی و تولید محصولات صنعتی

> بررسی نقش استاندارد سازی در طراحی محصولات صنعتی

> روش محاسبه سرعت اسپیندل و تغذیه در فرزکاری

> بررسی نکات مهم در طراحی قطعات مکانیکی برای تراشکاری

> معرفی کتاب آموزش نرم افزار تحلیل المان محدود Ansys Workbench

> نکات مهم در طراحی قطعات برای سوراخکاری

> راهنمای جامع گرفتن و بستن قطعه کار در ماشینهای فرز CNC - قسمت سوم

> بررسی عیوب سطحی قطعه کار و مشکلات فرزکاری

> دانلود رایگان کتاب ماشینکاری فلزات اثر Thomas Childs

> کاربردهای تیغه فرز انگشتی تک پر (Single Flute) در فرزکاری

> پارامترهای مهم ماشینکاری و براده برداری در دستگاه فرز CNC

> الزامات اولیه در انتخاب متریال و فرآیند تولید در طراحی مهندسی

> راهنمای جامع گرفتن و بستن قطعه کار در ماشینهای فرز CNC – قسمت اول

> راهنمای جامع گرفتن و بستن قطعه کار در ماشینهای فرز CNC – قسمت دوم

> معرفی نقاط مرجع در ماشینهای فرز CNC

> طراحی برای تولید و مونتاژ (Design for Manufacturing & Assembly) چیست؟

> آموزش زبان برنامه نویسی G Code و M Code دستگاه فرز CNC

> اصول طراحی قطعات مکانیکی برای ماشینکاری

جستجوی پیشرفته آگهی ها
کلمات کلیدی:
روش جستجو:
به صورت عادی
مقادیر شامل تمام کلمات باشد (AND)
مقادیر شامل یک از کلمات باشد(OR)

موقعیت جغرافیایی:


دانلود رایگان

آرشیو مطالب

پرینت
بازدید: ٢۶١٨
94/01/15 شنبه 00:00

:. آشنایی با توربوماشین , کاربرد و انواع آن

توربوماشین چیست ؟

کلمه توربوماشین از دو کلمه مجزای توربو و ماشین تشکیل شده است. توربو کلمه ایست با ریشه لاتین و به فارسی می توان آنرا "چرخنده" ترجمه کرد. در زبانهای آلمانی ,انگلیسی و فرانسه همان کلمه توربوماشین مصطلح بوده و در کتب علمی بکار می رود.

توربوماشین ها, ماشین هایی هستند که قسمت اصلی آنها از یک یا چند چرخ (روتور) تشکیل شده است. چرخ یا چرخها بر روی محوری محکم شده و با آن دوران می کنند. چرخ دارای تعدادی پره است که بطور متقارن نسبت به محور دوران قرار گرفته اند. سیال به هنگام عبور از بین پره ها با چرخ تبادل انرژی می کند. یعنی یا انرژی مکانیکی از چرخ به سیال منتقل می شود که در اینصورت انرژی سیال بالا می رود یا بالعکس انرژی سیال به چرخ منتقل شده و چرخ دوران می کند. دسته اول را "توربوماشین های توان گیر" و دسته دوم را "توربوماشین های توان ده" می نامند. منظور از توان در این نامگذاری, توان مکانیکی است. بنابراین توربوپمپ, توربو ونتیلاتورها, توربوکمپرسورها جزء دسته اول و انواع توربین ها جزء دسته دوم می باشند.

 

کاربرد توربو ماشین ها

ساخت ,تولید و کاربرد توربوماشین ها عملا بعد از جنگ جهانی دوم و هنگامی گسترش یافت که پیشرفت های علم آیرودینامیک, در این نوع ماشین ها نیز بکار گرفته شد و به سرعت توربوماشین های با قدرت و بازده (راندمان) بالا پا به عرصه صنعت گذاشتند و در بسیاری موارد ماشین های دیگر را از رده خارج نمودند.

در مقایسه با ماشین های رفت و برگشتی ,نبودن سیلندر و پیستون و حرکت رفت و برگشتی و نیاز به تبدیل آن به حرکت دورانی از یک طرف و پیشرفت تکنولوژی ریخته گری ,ماشینکاری و علم متالورژی از طرف دیگر باعث شد که امکانات ساخت و تولید توربوماشین های با دورهای زیاد و قدرتهای قابل توجه در حجم کوچک بوجود آید و دامنه استفاده از توربوماشین ها در صنعت بصورت چشمگیری افزایش یابد.

در صنایع هواپیماسازی ,توربوماشین های مادون صوت و مافوق صوت بسرعت ماشین های سیلندر پیستونی را از رده خارج کردند و با استفاده از از این ماشین ها هواپیما های غول پیکر مسافربری و هواپیماهای جنگی با سرعت چندین برابر سرعت صوت ساخته شد. در زمینه تولید برق با ساخت توربین های گازی, بخار و آبی و تاسیس نیروگاه های با ظرفیت چند صد مگاوات , شبکه های برق رسانی در کشورها و شهرها بسرعت گسترش یافت. امروزه موتورهای دیزلی فقط جهت تولید برق در مقیاس چند کیلووات بکار می روند. در شبکه های آبرسانی شهری, آبیاری و کشاورزی عملا فقط از توربو پمپ ها برای انتقال آب یا بالا آوردن آن از چاه ها استفاده می شود. در صنایع نفت و پتروشیمی, صنایع غذایی ,تاسیسات حرارتی و برودتی, سیستم های هوای فشرده در کارخانجات و تهویه معادن نیز کمپرسورها, ونتیلاتورها و توربو پمپ ها بطور گسترده مورد بهره برداری قرار می گیرند. در صنعت حمل و نقل نیز توربوماشین ها توانسته اند در کشتی ها, قایقهای موتوری و توربو ترن ها نقش بسزایی ایفا نمایند.

 

مزایای استفاده از توربو ماشین ها :

1- انتقال قدرت بالا در حجم و وزن کم در مقایسه با سایر ماشین ها

2- داشتن بازده بالا

3- عدم نیاز به تبدیل حرکت رفت و برگشتی به حرکت دورانی

4- قیمت ارزان توربوماشین نسبت به قدرت تولید شده

5- دائمی بودن تبادل انرژی بین توربوماشین و سیال

 

انواع توربو ماشین ها

توربو ماشین ها را می توان از دیدگاه های مختلف تقسیم بندی نمود. چهار نوع تقسیم بندی در توربوماشین ها متداول تر است :

 

1- مسیر حرکت سیال در چرخ

متداول ترین روش تقسیم بندی توربوماشین ها از دیدگاه علمی و طراحی , تقسیم بندی بر اساس جهت حرکت سیال در چرخ است. از این نظر توربوماشین ها را به سه دسته اصلی زیر تقسیم می کنند :

- توربوماشین های سانتریفیوژ یا جریان شعاعی

- توربوماشین های جریان محوری

- توربوماشین های جریان مختلط

 در نوع اول , امتداد ورود و خروج سیال در چرخ بر همدیگر عمود است. این نوع توربوماشین ها معمولا برای ایجاد فشارهای زیاد در دبی های کم بکار می روند.

در نوع دوم ,سیال موازی با محور توربوماشین وارد چرخ شده و موازی با آن نیز خارج می شود. از این نوع توربوماشین ها برای تولید دبی های زیاد و فشارهای کم استفاده می شود.

در نوع سوم, امتداد ورود و خروج سیال در چرخ نسبت به یکدیگر مایل بوده و در رده بندی بین نوع اول و دوم قرار می گیرند. این نوع توربوماشین ها برای ایجاد فشارها و دبی های متوسط بکار می روند.

 

2- تراکم پذیری سیال

توربوماشین ها را از نظر تراکم پذیری سیال به دو دسته توربوماشین های با سیال قابل تراکم و غیر قابل تراکم تقسیم می کنند. این تقسیم بندی از لحاظ مطالعه جریان سیال در این گونه ماشین ها حائز اهمیت است. برای توربوماشین های با سیال غیرقابل تراکم , می توان پدیده های مختلف را به کمک قوانین اصلی مکانیک سیالات , مورد بررسی قرار داد. درحالیکه برای توربوماشین های با سیال قابل تراکم ,بدون استفاده از مبانی ترمودینامیک و انتقال حرارت, امکان مطالعه و حل مسائل مربوطه ,وجود ندارد. توربوماشین های با سیال غیرقابل تراکم را به نام "توربوماشین های آبی" نیز نامیده اند, گرچه ممکن است سیال همیشه آب نباشد. در مقابل توربوماشین های با جریان تراکم پذیر را "توربوماشین های گازی" و در برخی موارد "توربوماشین های حرارتی" نیز خوانده اند.

لازم به تذکر است که ونتیلاتورهای با فشار کم باوجود انتقال سیال قابل تراکم در زمره توربوماشینهای با جریان تراکم ناپذیر محسوب می شوند زیرا تغییرات جرم مخصوص در آنها عملا ناچیز است. از این نظر در این تقسیم بندی بجای نوع سیال بهتر است "جریان سیال" را معیار قرار داد.
 

3- طرز تغذیه چرخ

در مورد توربینها تقسیم بندی دیگری نیز معمول می باشد. اگر سیال از تمامی سطح چرخ وارد شود آنرا توربین با "تغذیه کامل" و بعکس اگر فقط از یک یا چند قسمت از سطح ورودی داخل چرخ گردد آنرا توربین با "تغذیه جزئی" می نامند.

ماشین های با تغذیه جزئی را توربینهای ضربه ای  (Impulse) نیز می نامند. زیرا در این نوع ماشین ها فشار استاتیک سیال در عبور از چرخ ثابت است و معمولا فشار اتمسفر در دور تا دور چرخ حاکم می باشد. بعکس در ماشین های با تغذیه کامل فشار استاتیک سیال از ورود تا خروج از چرخ تغییر می کند. به همین علت این ماشین ها را توربوماشین های عکس العملی (Reaction) نیز می نامند. امروزه اغلب توربوماشین های صنعتی از نوع عکس العملی و با تغذیه کامل می باشند. یکی از توربوماشین های ضربه ای که بعنوان یک گزینه مناسب در نیروگاه های آبی بکار می رود و کارایی بالایی دارد, توربین پلتن است.

قدیمی ترین نوع توربوماشین با تغذیه جزئی, چرخ آبی است که جهت تامین انرژی در مسیر رودخانه ها قرار می گرفت و با جریان آب رودخانه دوران می نمود که امروزه از دور خارج شده است.

 

4- جهت تبادل انرژی

همانطور که گفته شد اگر انرژی های جنبشی و پتانسیل به چرخ داده شود و توان مکانیکی تولید گردد , ماشین را "توان ده" و برعکس اگر انرژی مکانیکی اعمال شده به محور از طریق چرخ به سیال داده شود و منجر به افزایش فشار و سرعت سیال گردد آن ماشین را "توان گیر" می نامند. کلیه توربوماشینها جزء گروه اول بوده و سایر ماشینها در گروه دوم قرار می گیرند.

 

 

سایت های مفید:

Turbomachinery

advanced turbo machine

 

مطالب مرتبط :

کمپرسور حلزونی چیست؟

کمپرسور چیست؟

 

منابع :

 

ریخته گری آلیاژهای آلومینیوم و انواع عیوب ریخته گری آلومینیوم ریخته گری آلیاژهای آلومینیوم و انواع عیوب ریخته گری آلومینیوم
بررسی انواع آلیاژهای آلومینیوم , ساختار ریخته گری آلومینیوم و انواع عیوب در ریخته گری آلیاژهای آلومینیوم ...
بازدید: ٣١٣٠
:. پمپ هیدرولیک چیست و چند نوع پمپ هیدرولیک وجود دارد؟ (Hydraulic Pumps) :. پمپ هیدرولیک چیست و چند نوع پمپ هیدرولیک وجود دارد؟ (Hydraulic Pumps)
مقاله ای پیرامون پمپ هیدرولیک و انواع پمپ های هیدرولیکی مورد استفاده در ماشین های هیدرولیکی ...
بازدید: ۴٣۶٧
:. انواع یاتاقان و بیرینگ و مزایا و معایب انواع یاتاقان , بیرینگ و رولبیرینگ :. انواع یاتاقان و بیرینگ و مزایا و معایب انواع یاتاقان , بیرینگ و رولبیرینگ
انواع یاتاقان (بیرینگ) شامل بلبیرینگ ,رولربیرینگ, یاتاقان لغزشی, غلتشی, شعاعی و محوری و مزایا و معایب انواع یاتاقان و بیرینگ و کاربردها ...
بازدید: ٢٣۵٠٢

security_code



طراحی سایت و سئو توسط ضابط